donderdag 11 april 2013

Alle begin is moeilijk...

Na heel wat lezen over begrippen zoals 'square foot gardening', 'container foot gardening' en 'vierkante meter tuinieren' besloot ik om zelf aan de slag te gaan met deze begrippen. Deze termen klonken voor mezelf tot voor kort vreemd in de oren, maar eigenlijk komt het er op neer dat je zelf je eigen groenten stap voor stap ziet opgroeien op een beperkte ruimte.  Lijkt eenvoudig, maar wat heb je hiervoor zoal nodig? Ikzelf zoek het uit in deze en volgende posts.

In ieder geval heb je een beperkte ruimte nodig, deze had ik dan ook al in bezit...  mijn vrouw en twee jonge kinderen en ik wonen in een rijhuis met zes meter gevelbreedte. De tuin zelf is ongeveer zeventien meter lang. Dit zou moeten volstaan voor een moestuin als je tenminste de hele tuin omgooit, maar omdat we volop in verbouwingen van ons huis zitten, wil en kan ik -voorlopig toch niet- een definitieve structuur aan onze tuin geven. Er staat bovendien nog een aftands werkhuis uit beton opgetrokken,  dat ik voorlopig benut voor de opslag van het werkgerei. Vandaar onze keuze om te starten met vierkante meter tuinieren. 

We hebben al wel eens eerder de hele tuin omgespit om aardappelen te planten, om deze met succes te oogsten. Maar naarmate onze kinderen groter worden, willen we ook hen mee laten genieten van de tuin en hen 'de wonderen der natuur' te laten beleven. Ook voor onszelf willen we natuurlijk niet meer de hele tijd in een rommelige tuin genieten van het mooie weer, als we daar al de tijd voor zouden hebben...



Onze tuin zoals die ooit eens was (2009) met bijpassend betonnen werkhok.

Geen opmerkingen: