zaterdag 13 april 2013

Je eigen minimoestuin maken deel 1

Anders dan bij het vierkante meter tuinieren in bakken met gesloten bodem, heb ik besloten om ook van de onderliggende aarde gebruik te maken. Hiervoor heb ik verschillende houten kaders gemaakt die ik dan rechtstreeks op de bestaande ondergrond zal plaatsen. 

Deze houten kaders kan je eenvoudig zelf maken, maar een moestuinbak zou je ook perfect kant-en-klaar kunnen kopen  in de lokale DHZ als je echt van je geld af wil. 

De planken zelf kosten al gauw het dubbele in de bouwhandel, dan wat ik er voor heb betaald. Ik ben rechtstreeks naar de lokale houthandel (die trouwens ook aan de Bricos van deze wereld levert) gegaan en heb mijn planken daar op maat laten zagen. Voor +/- 50 euro heb ik 5 bakken kunnen maken, die gemakkelijk op enkele uurtjes zelf in elkaar kunnen worden gezet:
  • 2 bakken van 120x120cm
  • 2 bakken van 90x120cm
  • 1 bak van 90x90cm (voor de kleinsten)
De bakken zelf zijn 15cm hoog en worden in de hoeken verstevigd door een verticale brede regel.

De bedoeling van deze verhoogde border is dan ook om de bakken met een betere bodem voor de toekomstige groenten te vullen, onze tuin heeft eerder een zanderige, droge bodem. Hierover zeker meer in volgende posts.

De afgewerkte moestuinkaders
Grond waar de kaders zullen geplaatst worden
    planken en schroeven, meer heb je niet nodig om een mooie moestuin te maken

    Geen opmerkingen: